11 January 2011

Lesu,Lembab dan Tak Bermaya

Sudah lama aku tidak bergerak,memandang,melihat,mencium bau,meningat mana mampu dan akhirnya menulis kembali apa yang aku lihat tadi di sini.Agak lama,sebenarnya.Aku dalam jangkamasa yang tidak seberapa lama ini sudah seakan melalui satu pengalaman hidup yang sangat panjang dan lama.

Aku kadang kala seakan tidak mengerti apa sudah jadi kepada dunia,manusia-manusianya,hal-hal yang terjadi dan semuanya.Aku selalu mahu ambil tahu.Aku membaca segala macam surat khabaran dari tulisan manusia-manusia juga.Aku membaca beberapa buku-buku enak tulisan manusia-manusia juga.Akan aku cuba tulisakan kembali di sini pandangan serta pendapat aku mengenai makalah-makalah yang mutakhir ini sudah aku baca juga serba sedikit aku fahami.

Aku memang rasa sangat dekat dan sinonim dengan lembab.Gerak tubuh,rupa badan aku yang besar memang mudah menjadi penilaian manusia yang aku memang perlahan,lembab,tak aktif,kurang lincah,slow,lelah,kuda tua dan bermacam-macam gelaran yang dirasakan dekat dengan aku.

Kini,ianya kembali lagi.Seperti mana yang sudah aku jangka,kontrak diri bersama kerjaya mulia;Guru Kontrak telah ditamatkan tepat pada hujung tahun Masehi 2010 yang lalu.Jawatan Guru Kontrak telah ditamatkan dan terima kasih atas segala jasa anda.Titik.Aku menjadi semacam tak tahu berbuat apa-apa.Aku menjadi bodoh dan seakan malas.Aku kemabli lagi dalam era mencari-cari tapak hidup dalam kancah dunia pebuh dengan ketuhanan ringgit dan kertas-kertas kosong yang lain.

Aku benci mahu berpakaian kemeja "masuk dalam",menjinjit fail hitam keras ke sana-sini,menyusun segala tarikh temuduga,datang berpeluh-peluh kelengkang,kelengkang melecet merah,di tanya siapa nama,dari mana,kenapa suka kerja ini,di provokasi sehingga aku sangka dalam tahanan I.S.A,menjawab soalan-soalan menguji minda,akhirnya balik dan senyap sahaja.

Sungguh aku bosan nak mati.Aku tak suka dan aku terasa tersangkut hidup atas kitaran peringkat ini.Aku sangat letih.Tapi,seakan-akan aku perlu dan kena juga turuti kitaran agung ini.Aku perlu kerja,supaya aku punya wang,aku perlu wang untuk aku membeli segala macam hantaran,aku perlu wang untuk membayar hutang-hutang sial yang sepertinya tidak mahu habis,aku perlu wang untuk membeli tiket "couple seat",aku perlu wang untuk menjadi orang normal,aku perlu wang untuk menjadi sebahagian dari Wawasan 2020.

Aku perlu aku mengikut lagi haluan-haluan ini lagi?Manusia atau mesin aku ini?Mana pergi kemahuan diri dan cabaran diri?

Biar takdir meletakkan aku kemana.Aku hanya turuti.Selamat menulis kembali,sekadar masa lapang yang masih ada dan berbekas ini.

No comments:

Post a Comment