01 December 2010

Benda Aku Suka #1 : Refused.


Refused Are Fucking Dead!

Benda yang aku suka ini sahaja aku tulis untuk memuat semua hal dalam dunia yang bagi aku sangat aku senangi.Maksudnya,yang aku suka la tu,sayang.Dan untuk tulisan yang perdana ini aku ingin bercerita salah satu band cakap Amerikanya,yang aku sayangi iaitu Refused. Mereka ini anak-anak Punk Sweden.Ala,tak kan tak tahu awak.Yang kerusi-kerusi and study table y'all brand Ikea Tahu kan awak?Mereka ini dari Sweden lah.Berasal dari sebuah kawasan universiti bernama UmeƄ.Kiranya,jika ditakdirkan mereka lahir di sini,mereka tinggal di kawasan Pantai Dalam dan Kerinchi.Lebih kurang la.

Jadinya,apa yang special sangat about this guys you?Well,bagi saya mereka ini sangat kreatif dan tidak terlalu straight forward you know.Mereka sangat kreatif dari segi susunan musik mereka.Album terakhir mereka,Shape of Punk To Come dah menjadi antara rilisan Punk Rock/Hardcore yang cult dan klasik.Mereka mencampur aduk segala bagai bunyi dalam sebuah musik Punk Rock yang selama ini terkenal akan kerana ringkas dan mudah.

Musik mereka telah membawa sebenarnya bagi aku satu perisa baru.Perisa yang mungkin aku ingat sampai mati.Musik mereka progressive,muda dan terasa segar.Mereka juga dalam masa yang sama juga kaya dengan idea.Idealisme mereka sarat.Dan yang baiknya lagi,mereka melakukan dengan benar dalam hidup mereka tentang apa mereka percaya.Lirikal anti capitalisms sangat kuat terutama dalam album terakhir mereka.

Mudah cerita mereka ini komposisi musiknya seakan The Fall of Troy+Meshuggah+Crass+Fugazi.Pada pendengaran aku ini yang tidak seberapalah.Tak hebat ke macam tu awak?Bunyi mereka mungkin pada sesetengah manusia purist terlalu kosong dan lampung.Tetapi tidak pada aku.Ada beratnya lagu-lagu mereka.

Dan ini membuat aku merasa sangat istimewa meskipun mereka sudah lama mati.

RATHER BE DEAD THAN ALIVE BY YOUR OPPRESION!

Ha!Kan dah menjerit saya kat awak!

No comments:

Post a Comment