02 December 2010

NI Hal Leceh!

Badan aku sudah bersiram.Aku sudah wangi dan harum.Merbaknya dikhuatir mempersona gadis-gadis seluruh kota.Bajunya merah dan kainnya pastinya terbaik.Jenis ini barangkali tidak satu atau dua sahaja yang ada di bumi Klang ini.

Tanjak kepalanya istimewa.Bercorak alam;berdaun kelapa.Rupanya sangat menyenangkan.Rasa selesa dan cuaca juga tidak lagi terlalu hangat dan membakar dada.Sekadar sedap dan enak.Langkah cuba disusun.Langkahnya juga rapi.

Selangkah,berhenti.Selangkah, berhenti.

Peluhnya tidak terjurai laju seperti biasanya.Rasanya sudah selesa.Tekadnya sudah dalam.Kali ini biar lah hingga ke waktu Isyak aku ke sana.Biar si muhadir,ustaz dan ulamak yang ada dapat membasuh jiwa aku.Terus mengingat aku perkara dan hal aku tak ingat.Dan yang selalunya aku kerap buat-buat tak ingat.

Di tepi pagar putih surau suci itu,dia sudah mulai kembali.Pulas.Memulas.Mintak diletak di muka mangkuk marmar putih.Agar dikeluar dengan nikmat segala kotor dan jijik benda lembik itu.

Hilang semua cantik.Hilang semua wangi sebentar tadi.

No comments:

Post a Comment