12 January 2011

Kemana Kau Selepas Ini?

Gerak lah kamu sahabat ku.Mari kita bermain-main lagi.Aku tak ingin bermain seorangan.

Hari ini untuk sekalian kalinya dalam hidup aku yang serba ringkas ini,aku hampir mengalir air mata lagi di atas boncengan Nouvo LC ku itu.Aku melalui jalan-jalan tar yang sama untuk ke tempat yang sama aku lalui hari demi hari.Semalamnya,aku lihat meriah sekali kiri dan kananku dengan anjing-anjing comel yang terbiar.Mereka dapat aku lihat bermain girang.Beriring-iringan ke sana sini.Menyalak-yalak kepadaku tanda mesra.Menjelir-jelirkan lidah panjang tanda kepanasan dan nampak comel di mata aku.

Aku yakin mereka masih ada disitu seperti biasa pada hari itu.Hari ini.Perkara yang pernah aku lihat,lihat lagi pada hari ini.Benar sekali firman Allah S.W.T.Kita yang hidup akan juga kembali kepadaNya melalui jalan kematian.Dari jauh aku lihat motosikal dihadapanku menabrak sesuatu yang aku kira cumalah sisa-sisa getah tayar yang biasa.

Rupa-rupanya seekor anjing comel dilanggar mati.Putus sudah nyawanya dari badan.Warna coklat gelap makhluk Allah itu aku tatap seberapa lama sementara aku masih dijalanan itu.Benar-benar ia sudah mati.Aku terasa sangat sesak di dada yang kecamuknya sukar aku perjelaskan.Sangat padat dan berhasillah menyemburkan air mata aku kali ini.Di sebalik visor telus topi keledarku,aku cuba menenang diri.Aku sendirian memikirkan hal demikian pula kepada diri aku sendiri.

Apa cukup bekalan aku di sini?Apa sudah banyak segala amalan hidupku?

Kejadian itu nyata normal bagi kebanyakkan.Tetapi,tidak pada aku.Jika berkesempatan.Jika aku diiizinkan.Mahu aku ketemu hai si comel di sana.Jaga diri dan aku sayangi kamu.

No comments:

Post a Comment