18 January 2011

Sisi Sudut Ini

Memandang aku jauh hal yang dekat,
Bau-bau rumput baru dipotong menerjah-nerjah,
Seakan mencari pasang-pasangannya di dalam hidungku,
Segar hijau mewarnai dalam kepala,
Termenung memandang aku ke satu sisi,
Terasa sunyi,
Gelap dan tiada siapa-siapa,
Hanya ada aku,
Aku mencari mana agaknya letak diri sendiri,
Mana mahu di bawa pergi diri,
Suatu masa yang akan datang nanti,
Aku pandang lagi kali ini,
Segala - galanya bergerak dan mencari-cari,
Aku terasa sendiri lagi,
Terasa mahu untuk tidak mahu,
Untuk membuat walau apa-apa,
Cuma mahu melihat-lihat,
Sambil melayan ketagih diri sendiri,
Aku sendiri tidak pernah tahu,
Apa dan bagaimana fikiran melarikan diri,
Bunyi-bunyian hanya akan terus ada,
Jasad tubuh dan ruh aku bersenyawa,
Membentuk bentuk sendiri,
Membawa aku terkadang terlalu jauh,
Namun aku masih berdiri sendirian,
Di situ keseorangan,
Melopong,
Ternganga tak punya apa-apa,
Sungguh ada sesuatu di hujung itu,
Sungguh nya aku pasti ada,
Moga jumpa juga aku kelaknya,
Mahu aku benar-benar jumpa,
Hayunan panjang,
Berdengung-dengung,
Memekak-mekak,
Satu nikmatnya kepada diri sendiri,
Sambil aku menghayati dunia,
Sementelah masa aku ada,
Aku menghayatkan diri,
Meloloskan diri,
Menerbangkan badan,
Melayang-layang,
Menembus tubuh-tubuh semuanya,
Menembus semua batu-batuan tertimpa,
Aku melanggar segala perkara,
Ke suatu tempat rahasia.

ditulis sepanjang masa lagu ini berlangsung sendirian.

No comments:

Post a Comment